Jas, shirts, rokje en jurken voor allemaal

Afgelopen weken ben ik weer eens achter de naaimachine gekropen om de zomercollectie van (met name) de kids wat uit te breidden.
Lydia paste echt vrijwel niets meer van vorig jaar, dus daar was het het meeste voor nodig. Maar ook voor Nienke wilde ik wel het een en ander maken. Deels omdat de kleren die zij door geschoven kreeg van Lydia soms niet écht goed bij haar passen (heel ander meisje, andere bouw, andere smaak) en deels ook omdat Lydia op die leeftijd nogal wat kleren had die ik via Marktplaats kocht. En die zijn, nadat Lydia ze ook nog 1 of 2 jaar droeg niet echt mooi meer. En daarnaast vindt ik het ook gewoon leuk om ook voor Nienke wat nieuws te maken, ze is er altijd zó blij mee!

Wat tot nog toe het meeste tijd vroeg was een jasje van soft shell stof: water en wind dicht en aan de binnenkant fleece stof wat natuurlijk heerlijk draagt, echt iets voor als het te warm wordt voor je winterjas maar nog wat fris is voor een zomerjas. Omdat de meiden hier hele dagen naar school gaan (tussen de middag komen ze niet thuis) vind ik dit soort jassen wel fijn. 's Morgens is het vaak best fris, maar 's middags is een winterjas dan zo warm... Hoewel, vandaag hebben ze allebei weer gewoon hun winterjas aan naar school!
Maar goed, de jas voor Nienke dus. Ik nam als basis de ABC 97 maar veranderde wel het een en ander. Zo verving ik de knopen rij door een rits waaronder ik nog een strook als windvanger maakte. Ook liet ik de aangerimpelde strook weg, daar is deze stof niet echt geschikt voor. De capuchon bleek vrij klein, dus heb ik tussen de jas en de capuchon een extra strook gemaakt zodat de capuchon iets hoger uit zou komen. Verder moest ik af en toe wel een beetje puzzelen hoe ik de naden mooi kon afwerken omdat ik het jasje zonder voering maakte. Een gele rits, elastieken en een blauwe paspel langs de rand van de capuchon geven de jas net nog wat meer pit. Er zitten zo her en der dan ook wel wat schoonheidsfoutjes, maar uiteindelijk ben ik er toch wel tevreden mee. En Nienke? Die is blij!






Kleine man heeft eigenlijk niet veel nodig, behalve een zomerjas, maar daarvoor heb ik nog geen stof naar m'n zin kunnen vinden. Dan maar even een shirtje tussendoor. Als patroon nam ik weer het shirt uit Ottobre 3-2016. Een paar weken geleden maakte ik hier ook al een paar van, toen viel het shirt nog wat groot uit. Nu kan het nog net en is het eigenlijk net een beetje kort. Kleine man groeit dus uiteindelijk tóch weer eens nadat hij bijna een jaar lang dezelfde maat droeg! 
Vanwege de temperatuur nog maar even een romper met lange mouwen er onder, want het shirt mocht niet meer uit na het passen ;-)



Voor Nienke kocht ik afgelopen najaar op het stofffenspektakel een tricot coupon van een halve meter met nostalgische plaatjes erop. Het is vrij dunne stof dus besloot ik het te laten liggen tot de zomer. Er paste nu precies een nivalis uit, op verzoek van Nienke dit keer zonder kraag met met gewoon boordje. En ja, op de foto trekt dat, het jurkje was nog niet gestreken :-) Inmiddels is het wel netjes glad!




Zaterdag maakte ik het jurkje voor haar. Ze vroeg meteen of ze het maandag aan mocht naar school. Maar ja, gisteren was er natuurlijk geen school. Of ze het dan aan mocht naar de kerk. Nou, vooruit dan maar! En zeg nou zelf, het staat haar toch wel leuk zo met hoedje en tasje erbij?!





En ja, natuurlijk ook nog maar een shirt met lange mouwen eronder, een vest er over en een maillot! 
Zuslief kan ook niet meer wachten op het mooie weer met al die nieuwe zomerkleren in de kast. Dus ook daar maar shirts met lange mouwen eronder en maillots aan. Het lever niet altijd even fraaie combinaties op, maar vooruit! Even maar lekker blote benen en bruine armen erbij denken dan! 

Het rode rokje voor Lydia maakte ik van een heel oud patroontje, een Marion uit 1991! Eigenlijk heel simpel, gewoon een strokenrokje waarvan de losse strook aan één kant afgerond is (ipv aan elkaar gestikt) en een grote strik erop. dit strik maakte ik overigens wel iets kleiner, want ik vond h'm wel heel groot!  





Een shirt erbij gemaakt van patroon 'hilde' maar dan gewoon alle delen aan elkaar geplakt ipv de verschillende stofjes, en weer eens de hotfix steentjes erbij gepakt om een vlinder in de stijl van het rokje te maken en weer een setje klaar!


Iets bewerkelijker maar ook heel leuk om te doen was het jurk Lena uit 'zelfgemaakte kleertjes - voor elke gelegenheid'. Het lapje lag al een paar jaar in m'n voorraad, maar ik wist steeds niet goed wat ik er van zou maken. Eerst dacht ik aan een Elodie, maar daar is de stof toch net iets te stug voor. Toen ik onlangs het boek kocht en de Lena zag wist ik het: dat moest h'm worden! Ik moet zeggen dat ik de patroontjes in de boeken van 'Zelfgemaakte kleertjes' echt heerlijk vind werken. Ze kloppen gewoon. Ik hoef er niets aan aan te passen, alleen neem ik voor mijn meiden een iets grotere maat, ze zijn nu ook eenmaal groot. Voor Lydia neem ik maat 8 jaar (ze is net 7) en voor Nienke neem ik zelfs maat 6 jaar terwijl ze pas in februari 4 is geworden, maar ja, dat is nu ook eenmaal een grote meid!



De strik wil ik overigens nog wel aan de zijnaden vast zetten. Die heeft, nu los, de neiging dan naar boven te kruipen en dan weer laag te hangen. Wellicht dat dat beter gaat als hij aan de zijkanten vast zit. 


En o ja, voor mezelf maakte ik ook nog wat. Een jurkje van 2 soorten punta di roma uit de Knip van afgelopen januari (?). Ik werkte hierbij voor het eerst met elastisch paspelband. En hoewel ik wel 3 keer gekeken had hoe ik het moest doen om de glimmende kant boven te krijgen deed ik het natuurlijk precies verkeerd om en zit alsnog de matte kant boven. Nou ja, vooruit, ik had ook geen zin om bijna 5 meter band los te gaan tornen dus toch maar zo gelaten. Ik maakte de mouwen wat korter, de hals een cm dieper en het jurkje ook iets korter. Het jurkje draagt heerlijk, daar zullen er nog wel eens meer van volgen! 


Vervolgens nog een jurkje met 3 kwart mouw. Hiervoor nam ik als basis een patroon van een shirt uit een oude Knipmode. Daarvan vond ik de halslijn zo leuk, een watervalhals met een strik vastgeknoopt. Vervolgens nam ik uit een andere oude knipmode een patroon van een A-lijn jurkje en combineerde die 2. Ook dit jurkje draag ik met veel plezier. Het zit zelfs zo lekker dat ik het inmiddels ook in het donkerblauw naaide, makkelijk voor onder een spijkerjasje met een sjaal, maar als ik aan het werk ben dan kan het ook goed zonder!



Je hoeft je niet af te vragen van wat voor stofjes ik houd hé?! Bloemetjes, strikjes... Je ziet ze in deze blogpost wel heel veel terug komen! 

En ja, als ik dan zo bezig ben dan ziet de eettafel er geregeld zo uit... *Ü*





Reacties

Anoniem zei…
Het ziet er allemaal even leuk uit! Goed bezig geweest!
Vooral die laatste jurk voor je zelf is super leuk geworden.

Ja, als er gewerkt word dan kan niet alles netjes zijn. Ik heb het geluk dat ik op zolder kan naaien. Daar is het dan ook vaak een echte bende.
Uhhh, ik bedoel creatieve onorde!!

Fijne week.

Groetjes Thea♥
Anoniem zei…
Leuke jurken voor allemaal! en ook het jasje, de rok en de trui natuurlijk! De jurken voor jezelf ook heel vrolijk, een heel werk allemaal maar veel voldoening denk ik zo. groet, Lucie
sarina zei…
prachtig! helemaal je eigen stijltje leuk! En ja herkenbaar die tafel ;)
wat een mooi shirt met de hotfix! de jurken voor je zelf ook erg mooi.
Misschien ga ik toch eens kijken voor dat boek, de jurk is echt heel mooi, hij springt er echt uit!
Mama C zei…
Wat heb je weer veel gemaakt! De Nivalis is hier ook ontdekt, een patroon wat mijn jongste echte perfect staat door de wijder uitlopende jurk. De jurk uit het boek vind ik ook erg leuk geworden.
En het shirt voor je jongste, super stoer. Leuk hoor!
Oh, het jasje vind ik ook zo'n topper. Heerlijk draagbaar zowel in het voorjaar, najaar als tijdens een frisse zomerdag. Leuke softshell heb je gebruikt met zo'n printje.
Aritha zei…
Wat ben jij handig. Ik houd ook van bloemetjes maar dan heel kleintjes (op de stof). Geniet ervan.

Populaire posts