Zomervakantie 2017 deel 1

Het zit er weer op: de zomervakantie.... De meiden zijn vandaag weer voor het eerst naar school geweest. Ze hebben er weer veel zin in! Zelf moest ik ook vandaag voor het eerst weer werken en Gerbrand  had ook weer de nodige mails te verwerken, telefoontjes te plegen en andere dingen te regelen. Vandaag had hij nog papa-dag (ook druk genoeg) en morgen gaat hij weer helemaal aan de slag. Vakantie is fijn, maar gewoon het dagelijkse ritme is eigenlijk toch ook wel weer heel lekker... En gelukkig hebben we nog de herinneringen en foto's om na te genieten! Bij deze het eerste deel van de vakantie foto's, van de eerste 4 weken van de vakantie.

Tja, nu de volkstuin verkocht is moeten we toch andere activiteiten zoeken om in onze vrije tijd te doen. Inmiddels hebben we een heel lijstje met (bijna) gratis activiteiten in de buurt die we graag doen!

Zo gingen we weer eens naar een natuurspeeltuin in de buurt. Vorig jaar (klik klik) gingen we er in de meivakantie naar toe en namen we ons voor dit snel nog eens te herhalen. Toch was daar al die tijd niets van gekomen, dus werd het nu met gejuich ontvangen!
Laarzen aan omdat het de dagen ervoor geregend heeft en spelen maar!

Schipper mag ik overvaren?!

Zelf een boek mee en een thermokan met koffie en zo komen we de ochtend wel door!

Een week later waren we weer in maritieme sferen: we gingen een dagje naar het Maritiem museum in Rotterdam. Met de Rotterdampas die we eerder dit jaar kregen krijg je hier 1x per jaar gratis toegang. Vorig jaar was het er niet van gekomen om hier naar toe te gaan (wel veel andere dingen gedaan met de passen toen) en omdat we volgend jaar met het oog op de verhuizing w.s. geen Rotterdampassen meer hebben wilden we er nu toch graag gebruik van maken!

Vooral het professor Plons gedeelte viel erg in de smaak!

Bij komend voordeel van een bezoekje tijdens de zomervakantie was dat Kids Marina dan ook aanwezig was in de haven bij het museum. (Ook 1x per jaar gratis met Rotterdampas) Hier kunnen kinderen onder begeleiding van een volwassene varen in kleine bootjes. Normaal is dit op een andere plaats in de stad en zouden we er dus 2 uitjes van moeten maken met 2 x parkeerkosten. Nu kon het mooi in 1x. De kids vonden het alle 3 geweldig!

Nog even terug naar het binnengedeelte van professor Plons in het Maritiem museum...

Zo af en toe een knutseldagje thuis... Komen al die knutselpakketjes die er al een poos liggen ook eens aan bod *Ü*

Vanwege een bezichtiging 's morgens vroeg van ons huidige huis gingen we een paar keer buiten de deur ontbijten. Soms bij de Hema, maar ook wel eens een picknick.

We gingen naar het strandje bij Herkingen, te koud om echt het water in te gaan, maar even pootje baden kon wel...

En zand is natuurlijk sowieso al leuk om mee te spelen!

Op weg naar ons vakantiehuisje in Twente stopten we bij het Fruitpark in Ochten. Genoeg gelegenheid om even de benen te strekken en even uit te leven voor het 2e deel van de reis!

Er is daar een speeltuintje, wat dieren en een pad tussen allerlei fruit bomen en struiken door. Langs dat pad zijn verschillende 'hindernissen' zoals een evenwichtsbalk, smalle bruggetjes etc. Er is ook een rolstoel toegankelijk pad. Achteraan is een uitkijktoren. Je kunt hier overigens tegen betaling ook midget golfen en er is een restaurant oid. Het fruitpark zelf is gratis toegankelijk.

De kosten van dit deel van de vakantie?

- Natuurspeeltuin: gratis
- Maritiemmuseum: gratis met Rotterdampas, wel 7,50 parkeerkosten
- Kids Marina: gratis met Rotterdampas, parkeerkosten in 1 met Maritiemmuseum
- Knutseldagjes: gratis, eindelijk eens wat voorraad weggewerkt ;-)
- Picknicken: gratis
Ontbijt bij Hema: 9,00
Strandje bij Herkingen: gratis
- Fruitpark Ochten: gratis

Totaal: 16,50. Dat valt toch alles mee, voor 4 weken?!

P.s. de benzinekosten heb ik niet gerekend. We zijn gewend (ook juist tijdens schoolweken) om elke dag met de auto te moeten rijden en tanken bijna elke week :-( Tijdens vakanties tanken we juist gemiddeld gezien minder, dus dat komt mooi uit en verreken ik met het auto-budget!
Ook gewoon eten en drinken en bijv. voor picknicks reken ik niet apart maar komt gewoon uit het normale huishoudbudget.