Begin zomercollectie 2018

Vanaf  eind januari begin het meestal al weer een beetje te kriebelen: geen zin meer in winterkleren maken (nou ja, vooruit dan nog iets voor Nienke die half februari jarig is) maar lekker weer met zomer stofjes aan de gang: kleurtjes, bloemetjes, zwieren en noem maar op: heerlijk! De meiden zijn dankbare afnemers!

Voor Nienke maakte ik vorig jaar op de naaidag in Hardinxveldt een jurkje met zonnebloemen maar dat viel te groot uit. Tja, ze was er natuurlijk niet bij om te passen en ik dacht slim te zijn door het gewoon een slagje groter te maken zodat ik zeker wist dat het niet te klein zou zijn. En nee, te klein was het niet, het was aan alle kanten te groot. Dus liet ik het toen half-af liggen voor de volgende zomer. Nu er dus eerst maar weer bij gepakt en laten passen. De lengte was inmiddels goed, maar het jurkje was nog steeds te wijd en het viel gewoon niet mooi. Omdat de zijnaden niet doorlopen tot onderaan maar in de taille stoppen en er dan een plooistrook onder zit was het dus niet een kwestie van alleen de zijnaden innemen, uiteindelijk ging zo'n beetje de hele jurk weer uit elkaar. Het was nog best een klusje om de plooien hierna weer mooi gelijk te verdelen, maar het resultaat mag er zijn! Laat de zomer maar komen! 
Het patroon vindt je hier  (klik klik) en ja, wat ik eigenlijk nooit doe: ik gebruikte precies dezelfde stof, gewoon omdat ik er vanaf het eerste moment dat ik de foto's zag helemaal verliefd op was ;-)
Op de foto's bij het patroon zie je nog beter hoe mooi de plooien vallen! Het is in dit tijdelijke mini huisje een beetje moeilijk om foto's te maken waar je voldoende lichtval en niet te veel rommel op de achtergrond hebt. En buiten was het nog te fris zo zonder mouwen... 





Nog een zomers jurkje van een licht katoentje wat ik nog had liggen in de voorraad. Hiervoor gebruikte ik een patroon uit het boek zelfgemaakte kleertjes. Het bovenlijfje is gevoerd met witte poplin, een rood satijnbandje en een bedeltje doen de rest!




Nienke vindt zelf het kraagje ook erg mooi!


En nog een jurkje voor Nienke, ook uit het boek 'zelfgemaakte kleertjes'. Ook deze was al vorig jaar grotendeels gemaakt. Maar tijdens het passen dacht ik eerst dat het te strak zou worden dus knipte ik nieuwe achterpandjes. Maar toen ze het aanhad bleek het te ruim.... Dus belandde ook dat jurkje in de kast voor 'later'. Nu dus afgemaakt en het zit haar goed! Blij dat ze er mee is, want sommige bloemen op de jurk zitten alleen met de hartjes vast en fladderen dus als ze er mee rond zwiert. Wat wil je nog meer?!


De mouwen van haar shirt maar even opgestroopt, want lange mouwen was echt geen gezicht en shirts met korte mouwen moet ik nog opzoeken...


En, jawel, nog een rokje uit het boek 'zelfgemaakte kleertjes'. Rokje Pauline, maar dan een beetje aangepast zonder zakken en met een strik erop. 
Ik heb 2 verschillende boeken van 'Zelfgemaakte kleertjes' (deel 1 en 2) en ik gebruik ze best regelmatig, vooral als ik kleren maak van niet rekbare stoffen. De boeken zijn lang niet meer overal verkrijgbaar, maar hier (klik klik) zag ik juist dat de ene nu in de aanbieding is. De andere (klik klik) is hier ook nog te koop, maar dan voor de gewone prijs. Ik kocht ze hier zelf ook vorig jaar en maakte er bijvoorbeeld ook dit jurkje en dit jurkje uit. En nee, ik heb geen aandelen ;-)



Voor Joas maakte ik vorige week op de naaidag in Hardinxveldt opnieuw zijn favoriete tractor shirt, vorig jaar had hij al zo'n beetje dezelfde (klik klik) maar kleine mannen groeien hard, dus het werd tijd voor een nieuwe. Nu had ik nog een stuk van de stof liggen, dus werd het opnieuw het stuk met de groene tractor met kar erop. Dat is de mooiste volgens onze kleine man! Dit keer nam ik als patroon Isaac van LMV uit het boek met de kinderkleren. Wel even wennen hoor, die korte mouwen, kijk hem eraan trekken ;-)



Verder maakte ik nog niets voor Joas, maar er ligt nu een stapeltje lapjes voor hem klaar, dus dat hoop ik snel goed te maken!

Mijn eerste naaiprojectje op de naaidag vorige week was een jurk voor Lydia. Ze had de stof zelf uitgezocht, eind vorige zomer al, en nu werd hij meteen weer uit de voorraad gehaald. Lydia hoopt zondag 8 jaar te worden en wil maandag naar school deze jurk aan. Nou ja vooruit, maillot eronder, shirt met lange mouwen eronder en een vestje erover en dan moet het wel lukken!  




Van hetzelfde patroontje (combinatie van Nivalis bovenkant met ietwat aangepaste mantica onderkant, beide van Sofilantjes) maakte ik meteen nog een jurk op de naaidag. Lydia koos zelf dit model, en ze wilde dan dat ik het bovendeel iets langer zou maken zodat het lekkerder draagt. Als ze dan haar armen omhoog doet trekt het niet heel de jurk mee naar boven. Slim kind, heeft ze goed over nagedacht! Dus rolde deze patroon combinatie 3 keer binnen een paar dagen onder mijn machine vandaan. Maar ander stofje: dan toont het toch wel heel anders! 


Bij deze ook een elastische piping verwerkt in het bovendeel, dat breekt de prachtige, maar drukke stof een beetje!


Het 3e jurkje op de foto maakte ik eigenlijk als eerste, even een proefmodel om te zien of alles zo naar wens was. En aangezien deze heerlijk zat bij Lydia kon ik op de naaidag los met nummer 2 en 3 zonder dat ik me af hoefde te vragen of ik niet weer iets te groots aan het maken was! 


Deze stof nam ik vorig jaar op de naaidag mee uit de weggeefhoek en is nu dus grotendeels verwerkt. Ik heb nog een klein restje over, daar wil Nienke graag 'iets' van. Nog even bedenken wat ik er nog uit kan halen! In elk geval: bedankt voor degene van wie ik het lapje heb gekregen! 


Ook de hotfix steentjes er maar weer eens bijgepakt, en afgewerkt met een echt groen strikje. 


En vervolgens nog een rokje voor Lydia, ook weer uit 'zelfgemaakte kleertjes', hetzelfde modelletje als Nienke, maar dan zonder strik. 


Het patroontje op verzoek van de meiden iets aangepast: door de band iets ruimer te nemen en elastiek in de band aan de achterkant te verwerken hoeft er geen rits in. "En dat is zo lekker makkelijk mam, vooral als je gym hebt, dan ben je lekker snel klaar met omkleden!" En het naait nogeens super snel ook! 


Zo, de eerste stapel zomerkleren is weer klaar! 

Reacties

Anoniem zei…
Ha Tineke,
Wat ziet de kleding die je hebt gemaakt er weer mooi uit!
Fijn dat de kinderen het ook graag dragen en zelf ook met tips komen.
Groetjes Marja van Waveren
felisa zei…
Kijk aan, je bent flink bezig geweest! Mooie dingen heb je gemaakt!
Wilma zei…
Je hebt de gang er goed in. Wow wat is Joas al groot!!
Groet, Wilma
Mariette zei…
Dat gaat goed, erg leuk allemaal!
Crea-roosje zei…
Jij hebt alvast een voorraad met zomerkleding,mooie creaties gemaakt.
Ja en 1 gedaan gaat de volgende zo snel dat laat jij wel zien.
Leuk om je blog te lezen en ook jou weer te ontmoeten op de naaidag,
het was weer super gezellig met elkaar.!
groetjes Esther
Anoniem zei…
Wat een leuke vrolijke kleren allemaal! Je hebt er de gang goed in ;)
Grappig dat de meiden zelf ook met ideeen komen!
Danielle zei…
Jij hebt al flink wat voor de zomer! Heerlijk, het zijn ook echt allemaal mooie kledingstukken. Goed dat je die eerste jurk uit elkaar hebt gehaald en passend hebt gemaakt, zou jammer zijn als zo'n mooi stofje in de hoek blijft liggen.
Alvast gefeliciteerd met Lydia, wat mooi lang haar heeft ze. (ik weet nog wel dat je over anne-marits haar had, nu heeft je eigen dochter het ook zo lang!)
Wat een geweldige stofjes! (Naast het geweldige werk dat je weer leverde) Vooral het eerste jurkje vind ik super!
sarina zei…
Je hebt de vaart erin! Prachtig weer, vooral dat lichtblauwe jurkje met geel afgezet, zo mooi! Staat haar erg goed die kleur! mooi passend patroon ook!

Populaire posts