Najaarsjas Roos 5006

Aan het einde van de zomervakantie begon het al te 'kriebelen: de winterkleren uitzoeken. Wat zouden de meiden nog passen, wat kan doorgeschoven worden? Wat moet er bij komen en welke dingen kan ik daarvan zelf maken?
Er lag hier al een paar jaar (!) een patroontje van de bekende Roos-jas, en daar wilde ik graag een najaarsjas van maken voor Lydia. Maar eerlijk gezegd zat ik er ook wel een beetje tegen aan te hikken, Vooral de voering leek me lastig. Maar nu besloot ik het toch te gaan proberen. En wat is het meegevallen! De meeste tijd ging uiteindelijk in de extraatjes zitten zoals een aplicatie maken voor de binnenkant en toen toch ook nog maar één voor de buitenkant. Zelf paspelband voor tussen de voering en andere bandjes maken etc. Omdat ik geen knopen naar m'n zin kon vinden maakte ik die ook uiteindelijk van de stof van de voering.


De buitenkant is gemaakt van een polyester katoen, de binnenkant van een katoentje met kleine bloemetjes wat ik nog had liggen. Er tussen zit fleece voor de warmte. Deze had ik aan de voering vast gezet, uiteindelijk kwam ik er achter dat ik het beter aan de buitenkant vast had kunnen zetten, ik denk dat het dan net iets mooier zou vallen. Nu is de binnenkant 'steviger' dan de buitenkant. 

Hoewel niet alles perfect is geworden ben ik er wel tevreden over, en (nog belangrijker!) Lydia vindt h'm ook mooi! 



Inmiddels heb ik ook stof liggen voor een winterjas... Ik twijfel nog wel een beetje: zal ik weer een Roos 5006 maken of toch de Farbenmix Toni? 
Ook twijfel ik wel even over de voering: hoeveel lagen wattine en/of fleece heb ik nodig zodat het warm genoeg is? Moet ik de stof nog inspuiten zodat het waterafstotend wordt? En zo ja, waarmee? Als iemand tips of ervaringen heeft hoor ik het graag! 


Het 2e stofje van links is bestemd voor de winterjas, een ribcord van Stenzo. De stof voor de voering moet ik nog kopen. Maar eerst staan er nog wat tricot jurkjes op de verlanglijstjes van de meiden, nou aan de slag dan maar!


Reacties

wilma zei…
Leuke jas zeg! Wel een uitdaging vind ik. Wel een heel werk denk ik een warme jas. Wel eens een zomerjas gemaakt.
Ga er ook een maken,maar niet deze. Patroon nog niet hier.
Het gaat de volgende vast beter. Succes!!
Wilma
Andrea zei…
Wat is hij mooi geworden zeg! Knap hoor! Ik gebruikte voor een winterjas een wollige warme buitenstof en de dikste wattine die ze verkochten en dan stikte ik die tegen een gewone voeringstof omdat dat makkelijker glijd met zo'n dikke jas. Ik heb ze zelf eigenlijk nooit ingespoten, maart dat kan misschien wel. Ik ben benieuwd naar het resultaat! Succes hoor!
Anoniem zei…
Toen ik een keer een (hele dure) waterdichte jas kocht kreeg ik de tip om hem wel in te blijven spuiten, omdat het waterdichte laagje er toch af gaat.
Dus nu spuit ik de winterjassen gewoon zelf in. Bij de s.choenenreus ofzo verkopen ze hetzelfde spul ook voor schoenen. Ik spuit alleen de gladde jassen is, dus geen rib bv. Maar misschien kan dat ook. Tot nu toe werkt het aardig goed!
De Roos is hier ook favoriet, heb hem alleen in de kleinere maatjes, en daar zijn mijn meiden bijna uit... :-(
Succes met maken!

Groetjes van Bianca

Petje af hoor, wat een prachtige jas heb je gemaakt! Erg mooie kleuren en och.. wat zal het Lydia mooi staan?!

Smaakt het naast de wintervariant al naar (nog veel) meer? ;o)
Anoniem zei…
Probeer eens het waterdicht (flesje) van Kruidvat! Jas wassen, dan opnieuw in de machine met waterdicht en voila jas is waterdicht.. Ik gebruik dat spul niet alleen voor jassen, maar ook bijv voor Jeans als we gaan langlaufen!

Populaire posts