Naaicreaties 2015: winterjas, bontvestje en meer

In m'n vorige berichtje schreef ik al dat er de afgelopen 4 maanden heel wat onder m'n naaimachine vandaan is gerold. Vandaag dan nog maar een paar foto's van wat ik de afgelopen tijd maakte.

Als eerste maar de winterjas van Lydia, opnieuw een Roos 5006. Ze heeft zelf de stofjes uitgekozen: natuurlijk roze en bloemen :-)  Aan de binnenkant een strijkapplicatie van een bloem. Een heerlijk model om te maken, al zat ik wel wat tegen de voering aan te hikken: hoeveel wattine is er nodig en hoe zorg ik er voor dat die wattine niet gaat zakken?! Juist, helemaal doorpitten dus...



Het was een leuk project, maar de volgende keer kies is voor het gemak toch maar voor gewatteerde voering, dat scheelt heel wat werk! Door dat de jas lekker warm (lees: dik) is geworden voor m'n koukleumpje is tie voor het mooi net wat kleiner geworden dan bedoeld, Hij valt nu net zo groot als de jas die ze al had... Dus dat wordt óf nog een nieuwe jas naaien, óf toch maar kopen! (Of niet te hard groeien de komende tijd.) 


Omdat Lydia nogal gegroeid is van de zomer/ herfst had ze nogal wat nieuwe kleren nodig. Voor de zondag maakte ik een jurk in dit bekende ruitje. Een stofje uit m'n voorraad, want die moet toch ook wat slinken... Helemaal tevreden ben ik er niet over, de rok had ik beter wat 'rond' kunnen knippen en helaas had ik niet genoeg stof over voor een nieuwe rok aan te knippen, dus dan toch maar zo. Als basis gebruikte ik patroon is de Roos 3032A, maar 'k heb h'm behoorlijk veranderd.


Zo maakte ik deelnaden in het voor en achterpand en zette daar strikken tussen, in de taille. Daarom moest ook de rits uit de zijnaad wijken en maakte ik een knoopsluiting achter ('k had niet de juiste rits op voorraad en geen geduld om te wachten tot het weer markt zou zijn - herkenbaar?!)


Voor op deze jurk maakte ik een bontvestje, van hetzelfde patroon Roos 3032A. Hier heb ik niet veel aan veranderd, alleen een tricot voering in gemaakt. 


Over jasjes gesproken. Voor bij dit (gekochte) tricot rokje was ik op zoek naar een bruin jasje voor Lydia, kunstleer of zoiets leek me wel leuk. Maar ik kon nergens iets naar m'n zin vinden: te groot, te grof, te duur etc. Uiteindelijk besloot ik zelf maar een jasje te naaien. Als basis nam ik het zelfde Roos 3032 patroontje van het bontvestje, maar dit keer veranderde ik er wel het één en ander aan. Zo werd het jasje iets langer, met afgeronde hoeken onderaan middenvoor. Omdat ik het wat 'saai' vond ogen heb ik er naden voor en achter ingestikt, gewoon heel dicht op de kant genaaid en dus niet geknipt. Dit jasje heb ik niet gevoerd, alleen het beleg zoals in het patroon staat aangegeven. 


Nog een stofje dat Lydia zelf koos: een lekker fleurige ribcord van Stenzo. Als patroon gebruikte ik 'Noëlle' van Farbenmix. In de zijnaad zit een rits, aan de achterkant zijn pasjes die gesloten worden met een lintje. 



'Een jurk met capuchon en zak' stond er ook nog op het wensenlijstje van Lydia. Toen we op de stoffenbeurs een roze jogging met sterren tegen kwamen wist ze het zeker: dat moest h'm worden. Zo gezegd, zo gedaan! Patroon komt uit Knippie 5-2013, aan de onderkant wat minder rond gemaakt. 


Natuurlijk was Nienke zo nu en dan ook aan de beurt voor iets nieuws, zij koos een blauw stofje met roze vogels voor een jurkje. Het jurkje is nog iets aan de grote kant, maar daar groeit ze vanzelf wel in :-) Het patroon is een gratis patroon van internet, je vindt het hier. Voor de zomer wil ik het nog eens opnieuw maken, maar dan van een stofje waarin het patroon meer tot z'n recht komt. 



Tja, dan is er nog zo veel meer te laten zien, maar dan wordt dit wel een erg lang bericht... Zo maakte ik voor Joas nog een badjasje, voor Lydia nog wat andere jurken, voor mezelf nog het één en ander... 

Misschien is het nog wel leuk om de uitdaging die ik mezelf heb 'opgelegd' met jullie te delen: elke week 1 'ding' naaien: een kledingstuk of iets anders, en daarbij proberen de stoffenvoorraad te laten slinken. Voor nu lijkt dat niet al te moeilijk, maar als in mei m'n ouderschapsverlof ophoud lijkt het me wel moeilijker om de vaart er in te houden met naaien! Daarom, als stok achter de deur, wil ik het met jullie delen onder de naam 'made with needles and love'. 
En meteen ook meteen maar m'n creatie van week 1: een trui voor Joas, hij was nu echt aan de beurt, want behalve de badjas naaide ik nog niet eerder voor hem... 




En zo te zien is hij er blij mee! Het patroon is Roos 2089, de kraag bedacht ik er zelf bij, net als de boorden. Op naar het volgende werkstuk! 





Reacties

Anoniem zei…
Wat leuk om zoveel maaksels te zien. Het ziet er allemaal heel goed en netjes uit! Ik vind het bruine jasje zo mooi, maar ook de winterjas. Wat een werk altijd he, jammer dat hij wat kleiner uitviel dan bedoeld. Ben beniuewd naar je volgende naaisels, leuk dat je er een uitdaging van hebt gemaakt. groetjes Danielle (mijnnaaicreaties)
Unknown zei…
Zo wat ben jij ijverig geweest!
Ik vond mijn uitdaging van 2 per maand al heel wat.

Mooi gemaakt allemaal.
De Roos-jas....heb je daarvoor wel de oorspronkelijke wijdte aangehouden? Heb em nl eens als zomerjas gemaakt en dacht dat deze met gewatteerde voering erin zo "veel" zou worden. Maar die van jou ziet er wel heel mooi uit.

Het bontjasje en rokje zijn ook erg mooi!
Trudy zei…
Ik vind het zo knap hoe jij dat allemaal maar even in elkaar naait... ik doe je dat niet na! En je kinderen zijn echte modellen in die mooie kleertjes, leuk hoor! Fijn weekend alvast!
Groetsels zei…
Meid, jij zit niet stil zeg. Wat een mooie leuke dingen heb je genaaid. Die jas, prachtig!
Esrosa zei…
Zo, dat zijn heel wat maaksels! Leuk dat je ze met ons deelt. Ik heb zojuist ook voor het eerst sinds tijden weer wat geblogd, maar ik maakte i.t.t. jou afgelopen tijd helemaal niets :-)
Mooie jas, bekend model. En die jurk, het rokje: superleuke dingen weer! Geniet nog even van je ouderschapsverlof, ik houd je blog in de gaten. Leuk dat jij jezelf ook uitdagingen gesteld hebt!
Grtz, Esrosa
huis tjokvol zei…
wauw die jas is super mooi,wat ben je er druk mee joh,en elke week een naaiwerk,knap hoor
Vlierbloesem zei…
ECHT WAUW! Prachtig hoor wat ben jij goed met naald en draad ik zal mijn moeder deze link even sturen.
Andrea zei…
Tjonge, echt knap dat het je lukt om zoveel te naaien. Het ziet er allemaal leuk uit hoor! Daar geniet je elke dag van, als ze het aan hebben!

Populaire posts