Herfstcollectie voor de kids: Semper, rugam en Nivalis

Wat doe je als je bijna ga verhuizen? Opruimen en inpakken natuurlijk. Weggooien, weggeven, naar de kringloop brengen, op marktplaats zetten... En honderdduizend andere dingen regelen natuurlijk. 
Neem nu de herfst/ winter kleren voor de kinders. Meestal zoek ik dat zo half september op om dan in de weken die volgen stukje bij beetje te passen. Zo niet die jaar. Op een zaterdagochtend, toen de kinderen in bad zaten haalde ik alles te voorschijn en verdeelde het in 3 stapels: voor elk kind een stapel. Zodra er een kind uit bad kwam was het passen geblazen ;-) Dan kan dat vast van m'n lijstje geschrapt worden! 

Joas paste niet veel meer, logisch want vorig jaar had hij nog heel veel aan van het jaar ervoor. Nu lijkt kleine man ineens een groeispurt te hebben. Hij eet als een dijkwerker en doet bijna niet anders dan slapen. Hij heeft deze zomer nog kleren maat 86 gedragen - voor ons doen dus echt een klein mannetje met z'n 2,5 jaar. De meiden droegen deze maat bij 1 jaar! Maar nu lijkt hij ineens een maat over te slaan en richting maat 98 te gaan. 
Lydia paste ook niet veel meer, alleen wat dingen die ik vorig jaar eind van het seizoen op de groei kocht/ maakte zitten nu perfect. Nienke had de grootste stapel. Zij past er dan ook heel wat van, maar lang niet alles staat ook bij haar. Lydia droeg op die leeftijd heel graag blousjes en Nienke juist absoluut niet. Die houdt veel meer van tricot jurkjes. Nu alles gepast was kon ik ook meteen bekijken wat er nog aangevuld moet worden. 

Toen we op vakantie waren zijn we op een dag ook even naar één van m'n favoriete stoffenwinkels geweest. Normaal bestel ik daar regelmatig iets via internet, maar nu zaten we er op zo'n 10 minuten bij vandaan dus wilde ik er graag eens in het echt kijken. Ik had er een behoorlijke buit! Ik wist toen natuurlijk nog niet dat ons huis in een maand verkocht zou worden en ging er vanuit dat ik de komende tijd gewoon lekker regelmatig achter m'n machines kon kruipen.
En ja, die stapel riep er natuurlijk toch om verwerkt te worden. Dus wat doe je als je bijna gaat verhuizen? Juist, dan kruip je achter de naaimachine! Of in dit geval meestal de lockmachine, want de patroontjes die ik momenteel veel maak kunnen (vrijwel) helemaal met de lockmachine gemaakt worden. Lekker snel klaar dus ;-)
En onder het mom van "wat ik nu verwerk aan voorraad hoeft over een paar weken niet meer ingepakt te worden" is er de laatste weken aardig wat onder m'n machines vandaan komen rollen *Ü*.
Nog niet alles staat op de foto. Maar goed ook, anders zou dit wel een heel lang berichtje worden. 
Voor Joas ben ik al een poosje op zoek naar een mooi vallend patroon voor een gewoon shirt/ longsleeve. In de vakantie had ik een paar Knippies bij me zodat ik daar wat patroontjes kon overtrekken. Thuis gekomen meteen maar zo'n patroontje geprobeerd. Maar het viel niet echt naar m'n zin: te wijd naar verhouding tot de lengte en mouwlengte. Daar ben ik het laatste jaar met kleine man al meer tegenaan gelopen bij zelfgemaakte shirts. Uiteindelijk heb ik het opgelost door zowel in de taille als bij de mouwen boordjes te maken. Inmiddels heb ik het bekende patroon 'Billy' van Zonen09 gekocht en geprint, maar ik moet het nog aan elkaar plakken en heb het dus nog niet uitgeprobeerd.

Het shirt met bouwkranen oid moest natuurlijk wel gepast worden in stijl ;-)


En nee, dit was geen lapje wat ik in de vakantie kocht, deze kocht ik net voor onze vakantie bij Driessen. 


Dat ondeugende snoetje: daar doe je het toch voor?!


In het vroege voorjaar had ik voor Nienke een jurkje geknipt. Voor Lydia maakte ik het jurkje toen wel (Kolibri uit een ottobre van vorig jaar) voor Nienke bleef het lapje maar geknipt liggen. Toen ik het voor de zoveelste keer in m'n handen had bedacht ik dat ik het nu eerst moest afmaken, anders zou ze het niet eens meer passen! Het stofje met lettertjes erop leek me prachtig voor de eerst schooldag. En Nienke was dat helemaal met me eens. En toen ik het stralende meiske voor me zag staan vroeg ik me af waarom ik dit jurkje niet veel eerder had afgemaakt?! Ze noemt het steeds haar allermooiste jurk en zodra hij uit de was is wil ze h'm weer aan. Gelukkig bleek hij vrij ruim te vallen, dus als ze nu niet teveel groeit kan ze h'm volgend voorjaar hopelijk nog een poosje dragen! 
De plooien van het rokgedeelte verving ik trouwens voor gewoon aangerimpeld, dat vindt Nienke namelijk erg mooi 'allemaal van die bobbeltjes mam!' 


De strikjes op de schouderbandjes zijn natuurlijk favoriet!


Toen we op vakantie in de stoffenwinkel waren, waren de anderen het natuurlijk al snel zat. Zo kwam het dat ik iets minder goed oplette dan handig was en toen ik thuis de lapjes nog eens goed bekeek zag ik dat die mooie klassieke zeilboten wel verdacht veel op piratenschepen leken, inclusief vlaggen met een doodshoofd etc. Tja, dat doe ik toch liever niet bij m'n kleine manneke aan! Gelukkig stonden er ook schepen op zonder nare vlaggen en andere dingen, dus met een beetje uitkienen kwam er dit shirt uit: 


Het patroon is de Semper van Sofilantjes. Lang heb ik getwijfeld of ik het zou kopen, hun patroontjes zijn niet echt goedkoop. Maar de patroontjes kloppen wel allemaal perfect en de patroontjes die ik van hen heb gekocht gebruik ik ook allemaal veel, vooral de Nivalis. Dus uiteindelijk toch maar gekocht. En ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Inmiddels heb ik het al heel wat keren gebruikt! Zowel voor Joas als voor de meiden. Voor dit shirt gebruikte ik het deel met zijstukken en zakken opzij en de col. Joas vindt die zakken op z'n trui trouwens ook helemaal geweldig, voor je het weet puilen ze uit van de autootjes :-)


Bij het patroon zit ook een deel zodat je de trui kan verlengen tot een jurkje. Dat moest natuurlijk ook uitgeprobeerd worden! 
De eerste versie maakte ik voor Nienke van een gebreide stof. Maar die stof bleek er niet echt geschikt voor en ging heel erg 'hangen'. Lydia past h'm zelfs, al zal ze er niet heel de winter mee kunnen doen. (foto ontbreekt nog)
 Beetje sneu dus voor Nienke en een herkansing, dit keer in een dikke tricot uit m'n voorraad. (Hoeft dan niet meer ingepakt te worden hé?!) Ik nam weer een 122, de maat die ik voor Nienke ook aanhoud bij de Nivalis. Maar de semper blijkt toch echt wel ruimer te vallen en ook deze jurk was dus te groot. Als ze de mouwen om slaat gaat het wel, maar dan valt tie bij haar schouders nog erg ruim, dus maar even in de kast voor later in het seizoen, als ze weer wat gegroeid is...
Nienke zelf is trouwens wel erg blij met dit jurkje met Hello Kitty in hotfix. Maar ze was zo moe bij het passen dat ze vroeg of ze een keer niet hoefde te lachen op de foto... 


Nieuwe ronde, nieuwe kansen! In de vakantie zag Nienke dit lapje met honderdduizend-bladeren-op-een hoop en ze was er meteen verliefd op. En wat doe je dan? Dan koop je die, en meteen maar bijpassende boordstof ook! Al heel was keren vroeg ze me wanneer in nu eindelijk haar herfstjurk zou gaan maken, maar ik twijfelde over het patroon. Zou ik de Nivalis maar gewoon nemen? Maar nee, Nienke wilde weer zo'n 'trui-jurk met zakken'. Nu ik gezien had dat 122 nog wat te ruim viel maakte ik h'm dus gewoon in 116 en kijk hier: een stralende dame! En ja, achter haar handen zitten weer de bekende zakken, afgewerkt met de groene boordstof die ook bij de onderkant en de manchetten zit. 


Maar ja, die Nivalis, die moest er natuurlijk ook komen hé?! En dan natuurlijk met kraag, de allermooiste optie vind ik. En zo verdween er weer een lapje uit de voorraad en maakte ik 2 Nivalissen, voor allebei de dames dezelfde. Hoewel voor Lydia is het bovenstukje van lichtroze, want ik was door m'n fuchsia tricot heen... Maar Lydia had dit keer weinig zin om op de foto te gaan: 'maak maar gewoon een foto van Nienke, ze zijn toch hetzelfde...'



Lydia had op vakantie ook een herfst lapje uitgekozen: met paddenstoelen. Ik maakte er een Rugam rokje van, ook al een patroontje van Sofilantjes, en had nog genoeg over om voor Nienke ook een Rugam te maken. De laatste resten waren nog genoeg om voor Lydia in een (alweer) Semper te verwerken, dit keer niet als jurk maar weer als trui. En natuurlijk moest broerlief er even bij op de foto omdat hij ook juist een semper aan had! 


Met hotfix een paddenstoel voor op de trui gemaakt en er bij de col zelfs nog erg in gehad dat de paddenstoelenstof  op z'n kop zou komen bij het draaien van de col en dus op z'n kop geknipt moest worden!

Nienke heeft al wel de paddenstoelen rok, maar moet er nog een shirt oid bij. Maar je kunt bij haar op de foto goed zien hoe het patroontje loopt: met een schuine cirkel als 'zwierstrook' er onder. Aan de ene zijkant is de strook hoog en aan de andere kant laag. Overigens is dit een gratis patroontje van sofilantjes en als je het geknipt hebt zit het echt zó in elkaar! 


Verder nog een heel stapeltje Sempers, Nivalissen en rugammetjes gemaakt, maar die wachten nog op een foto.... En ja, de herfst/wintercollectie voor de kids is nu bijna compleet! Op nieuwe laarzen voor Lydia na dan, maar die koop ik toch maar ipv zelf maken...

Reacties

+ 2 = 5 zei…
Wauw, wat een collectie! Wel wat jaloers op jouw productiviteit, hoor ;-)
Groetsels zei…
Zo, jij hebt de slag te pakken. Echt leuke kleding heb je weer gemaakt en veel. Ik heb wel stof gekocht, maar daar is het nog bij gebleven.
Unknown zei…
Zo, een flinke voorraad gemaakt! Het ziet er leuk uit, benieuwd naar de rest!
Wilma zei…
Ongelooflijk zeg!! En mooie patronen.
Em dat alles voor een verhuizing?
Groet,
Wilma
sarina zei…
wow wat een collectie! Prachtig allemaal! En ik ga denk ik toch een wat patroontjes van solinfantjes bestellen! Die nivalis vind ik erg mooi en de trui van joas is prachtig. Er is ook nog een solis (zo heet die geloof ik) die zie ik ook regelmatig terug komen en die is ook prachtig!

Fijn dat je nu niet zoveel lapjes meer hoeft in te pakken ;)
groetjes sarina
Unknown zei…
Wat heb je veel mooie dingen gemaakt! De Rugam kende ik nog niet, maar ga ik zeker ook eens proberen.
Andrea zei…
wow, jij bent ook lekker aan het naaien zeg!! Ik ben deze week ook begonnen. truien met het duitse patroon minimissy/mister. Zou voor jou ook een leuke wezen! groetjes Andrea
Crea-roosje zei…
Een hoop werk verzet,
spullen uitgezocht en dan heerlijk je stofjes weg naaien.
Je hebt prachtig creaties gemaakt voor je kinderen,en ja in je haast koop je wel eens iets
en je hebt te weinig.
Nou hun voorraad weer beetje aangevuld sukses met de rest!
groetjes esther
huis tjokvol zei…
wat een werk heb je er weer aan gehad en met wat een mooi resultaat,echt prachtig.

Populaire posts