Rotterdamse oogst

Om te beginnen wil ik eerst de nieuwe volgers welkom heten!
Ik vind het nog steeds ongelooflijk: half februari begon ik min of meer uit verveling deze blog doordat ik vanwege ziekte alleen maar kon liggen en wat 'bank hangen'. Al snel merkte ik dat het bloggen wel erg leuk was (is) en zelfs lichtelijk verslavend werkt... Nu, nog geen 3 maanden later (en gelukkig weer beter) heb ik al 41 volgers! Ik vind het erg leuk om al jullie reacties te lezen en lees ook zo veel mogelijk bij jullie. Wel merk ik dat ik, sinds ik weer beter en volledig aan het werk ben, helaas veel minder tijd heb om op al jullie stukjes te reageren. Alleen lezen gaat nu eenmaal sneller dan ook reageren. Maar ik doe m'n best om 'bij' te blijven!

Ons kleine dorpje aan de Maas ligt dicht bij Rotterdam. Of, eigenlijk beter gezegd, is een deelgemeente van Rotterdam. Niet dat je daar nu zo veel van merkt, maar goed. Zo af en toe ga ik even naar de stad naar de Blaak (markt) of koopgoot, maar verder kom ik er nooit. Eerlijk gezegd ken ik toeristische trekkers als de Euromast en de Spido dan ook alleen maar van buiten. We zijn niet zo van die stadsmensen.
Toch heeft de stad ook wel leuke dingen. Zo bracht een buurvrouw op de volkstuin me het volgende onder de aandacht:

Op 14 mei wordt voor het eerst de Rotterdamse Moesplantenmarkt georganiseerd, een vrijmarkt voor liefhebbers en ‘kwekers’ van eetbaar groen. Deelname hieraan is gratis.

Waarom je peultje 1600 kilometer laten reizen, als je hem ook uit je achtertuin kunt oogsten? Dankzij de opkomst van biologische producten, slowfood & polderromantiek een vraag die men zich steeds vaker stelt. Die achtertuin blijkt een rekbaar begrip. In Rotterdam schieten initiatieven voor buurtmoestuinen, groene daken, geveltuinen en kruidenpotten als paddestoelen uit de grond. De opkomst van de moestuinierder is niet meer te stuiten: de stedelijke consument wordt stadslandbouwer en oogst met liefde zijn maaltje bij elkaar.

Kweek mee!
Ben jij stadslandbouwer, volkstuinder, polderromanticus, stadse kippenhouder, kantoorkweker of balkonmoestuinprutser? Een doe-het-zelf-anarchofoodie, guerrilla-gardener, natuurfreak of amateurkweker?
Kom zaterdag 14 mei naar het Noordplein. Tijdens het festival Zaait! organiseert Rotterdamse Oogst de eerste Rotterdamse Moesplanten- & zadenmarkt, waar ook jij aan mee kunt doen!
Kweek nu de zaden van je favoriete pompoenen of bietjes op en verkoop of ruil ze op de markt. Zaden, zaailingen, zaadbommen en stekkies van (meerjarige) moesplanten: alles is welkom.
Vanuit een winkelkarretje, een campingtafel, een rieten plukmand of zo vanuit de pot met aarde. Als echte doe-het-zelver zorg je zelf voor de verkoop of bezegel je zelf de ruil. En natuurlijk zijn ook de allerkleinste kwekers welkom met hun voorgekweekte moesplanten!

foto Rotterdamse Oogst
Klik voor meer info op de foto. Ik vind het een erg leuk initiatief. Het valt net samen met een feestje op de volkstuin, maar als het lukt wil ik hier toch wel even gaan kijken!

O ja, en als je daar dan toch bent nog een tip: er zit ook een heel grote kookwinkel op het Noordplein (Kookpunt) verdeeld over een aantal panden. Geweldig om eens rond te snuffelen!

Reacties

Leuk die reacties op je posten , geniet erven, ik lees ze in ieder beval met plezier, ook ik merk dat het best veel tijd kost en lees wel, maar reageren lukt niet altijd.
Wat een goed initiatief, mensen moeten zich meer bewust worden van wat je zelf kunt doen, wij kweken nu in minipotten en dat is ook weer zo leuk om te doen.

Geniet ervan, groetjes,Eefie
Stina zei…
Hey, heb een award voor je, kom je het ophalen, je heb het verdiend.

groetjes Stina
Monique zei…
Hmmm... vertelde ik je eerder dat je 'Over mij' wel van mij had kunnen zijn, lees ik nu je verhaal over 'het kleine dorpje aan de Maas' ... 'een deelgemeente van' ... 'dat je daar niets van merkt' ... Nu maak je me wel héél nieuwsgierig hoor! ;o)

Maarre... bedankt voor de tip. Misschien pak ik volgende week toch maar even de bus of de boot ;o)
Unknown zei…
Nou, dit klinkt als echt iets voor jou ;-)...
Groetjes, Corine

Populaire posts